Gelukkige kinderen hebben gelukkige leraren nodig

20 augustus
14:30 - 15:30

< Terug naar overzicht

 

Gelukkige kinderen hebben gelukkige leraren nodig

De kinderen van deze tijd hebben meer nodig dan alleen lezen, rekenen en schrijven. Er zijn veel kinderen met een sterk ontwikkeld emotionele- en/of cognitieve intelligentie, kinderen die hyper sensitief zijn of vaak al een groot bewustzijn hebben. Er zijn ook kinderen die het juist lastig vinden om in hun lichaam te zijn en moeilijk kunnen “landen”, zij kunnen gaan afdwalen en zogenaamde vluchtroutes zoeken…

De kinderen van deze tijd hebben leraren nodig die met hart en ziel hun werk doen en voorleven dat je niet perfect of fantastisch hoeft te zijn maar dat je juist “jezelf mag zijn”. Een leraar die laat zien dat je in je kracht kunt staan met alles erop en eraan en een eerlijke en transparante communicatie hanteren. Leraren die in contact kunnen zijn met de kinderen en een dusdanige sfeer creëren waarin kinderen hun beste zelf kunnen zijn en laten zien.Wat zou het prachtig zijn wanneer steeds meer leraren met een bepaald gemak en bewustzijn kunnen omgaan met de eigenzinnigheid en/of het gedrag van de kinderen in deze tijd met de voeten stevig op de grond!

Een school waar ruimte is voor kinderen, leraren en leidinggevenden. Een school met fijne, sociale, leerbare groepen en een gezond, veilig leefklimaat. Hoe krijg je dit voor elkaar? Hoe maak je dit echt en hoe zet je deze leef-school op de grond? Er staat al veel in een school, in de vorm van structuren en constructies, maar raak je hiermee het hart van de school, het hart van de leraar, leidinggevende en het hart van het kind?

Zonder te willen afdoen aan de bestaande structuren binnen de school, biedt Splendid-Life een training aan waar de leraar/leidinggevende als mens centraal staat. Een training waar je de gelegenheid hebt om de verbinding en de communicatie op een dieper en wezenlijker niveau met jezelf te herstellen of juist te vinden. Wanneer je meer vanuit je eigen kern, je essentie kunt handelen en dus dichter bij jezelf bent gaan de dingen veel makkelijker. Je bent meer gefocust, hebt als vanzelf meer rust en kunt meer ontspannen in je lichaam zijn. Je “bent” meer aanwezig. Wij zijn een “human-being” en onze kinderen hebben meer dan ooit behoefte aan mensen als leraar. Leraren die “mens-zijn”, zichzelf durven te laten zien en zo vaak als mogelijk in contact kunnen zijn met hun ware-zelf.

De volgende thema’s komen tijdens deze training naar voren:

  • hoe blijf je als leraar dicht bij jezelf en hou je je eigen energie op peil 
  • eigen ruimte, eigendom en eigen weten 
  • waar ligt je aandacht, focus, of te wel aandacht is energie, hoe ga je om met je energie
  • hoe ben je in contact met het kind, met de groep, collega’s en ouders
  • hoe open en transparant is je communicatie
  • wat is waar, wat is niet waar
  • wat zou je willen bijstellen, veranderen of loslaten
  • wat zijn je verlangens

 

Deze training bevat praktische oefeningen, visualisaties en meditatie. Van de deelnemer wordt gevraagd om zich tijdens de oefeningen meer naar binnen te keren en zich te concentreren op zichzelf.

De training wordt gegeven door Marian van der Spek

 

Wie is Marian

Naast trainer en mede eigenaar van ons opleidingsinstituut Splendid-life, die zich richt op persoonlijke ontwikkeling voor volwassenen, werk ik meer dan 30 jaar binnen het basisonderwijs als leerkracht, remedial teacher en intern begeleider.

Ik heb  ruime ervaring opgedaan met verschillende onderwijssystemen zoals; het regulier onderwijs, Vrije schoolonderwijs, Montessorionderwijs en het Jena-planonderwijs. Ik heb les gegeven aan kinderen van heel veel verschillende nationaliteiten en alle sociale milieus, je zou kunnen zeggen dat ik in de loop der tijd mijn kennis bij elkaar heb gesprokkeld en aan den lijve heb ervaren en ontdekt…. maar tegelijkertijd is er iets in mij altijd hetzelfde gebleven.

Mijn wijze van communiceren en omgang met kinderen is nog steeds hetzelfde als 32 jaar geleden bij mijn eerste kleutergroep in Rotterdam. Uiteindelijk is het mij altijd om het welzijn van het kind gegaan, een kind dat zich vrijuit kan bewegen vanuit een zeker zelfvertrouwen en de ruimte heeft om op onderzoek te gaan om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Dit is niet vanzelfsprekend en zeker niet altijd gemakkelijk, maar iedere keer weer ben ik op zoek naar de oorspronkelijke levendige energie in mijzelf en die van het kind, vertrouwend op de liefdevolle, innerlijke natuurlijke kracht van het leven.

Ik zou heel graag deze visie van werken met kinderen binnen de scholen van Nederland willen brengen, om zo mijn bedrage te leveren aan een wereld met Gelukkige kinderen.

 

 

 

 

PRAKTISCHE GEGEVENS